Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 16 maja 2024, 11:07

Ubisoft chce „odzyskać pozycję lidera w gatunku gier z otwartym światem”. Firma kasuje kolejną produkcję i pokłada wielkie nadzieje w AI

Ubisoft ma za sobą bardzo dobry rok fiskalny, ale w ostatnich latach stracił sporo pracowników i skasował The Division: Heartland. Firma ma też nadzieję odzyskać pozycję lidera na rynku gier z otwartym światem.

Źródło fot. Ubisoft.
i

Ubisoft ma za sobą rekordowy rok fiskalny – tyle że kosztem sporych zwolnień w ostatnich dwóch latach. Od 2022 roku liczba pracowników francuskiego wydawcy zmniejszyła się bowiem o 1,7 tysiąca osób, co zapewne jest jednym z powodów, dla których spółka obcięła koszty operacyjne o 150 milionów euro (z roku na rok).

To wciąż mniej niż Microsoft zwolnił w samym tylko styczniu tego roku (nie mówiąc o zamkniętych studiach w tym miesiącu), ale w dalszym ciągu sporo. Zwłaszcza że nie jest to liczba osób, które opuściły w tym czasie firmę – w końcu Ubisoft mógł zatrudnić nowe osoby. Do tego wydawca planuje, że do 2026 roku zmniejszy koszty operacyjne o 200 milionów euro, co może oznaczać kolejne zwolnienia i odejścia.

Rainbow Six wypiera Heartland

Ponadto Ubisoft anulował kolejną grę. Po trzech latach Tom Clancy’s The Division Heartland podążyło za Project Q i ostatecznie nie ujrzy światła dziennego.

Wydawca chce bowiem „usprawnić swoje działania i dostosować się do zmieniających się trendów rynkowych”. Najwyraźniej uwzględnia to zaprzestanie rozwoju Heartland i przekierowanie „zasobów” do bardziej obiecujących projektów, takich jak nadchodzące XDefiant oraz seria Rainbow Six.

Asassin’s Creed i Rainbow Six na czele

Zysk operacyjny Ubisoftu za miniony rok fiskalny (zakończony 31 marca) wyniósł 313 milionów euro. To najlepszy wynik spółki w historii, co jest o tyle imponujące, że minione 12 miesięcy raczej trudno uznać za udane dla wydawcy pod względem premier. Ani Assassin’s Creed: Mirage, ani Skull and Bones nie zapisały się złotymi zgłoskami w historii gier wideo. Lepiej wypadł Avatar: Frontiers of Pandora, choć i tu można mieć wątpliwości, czy sprzedaż gry wypadła zgodnie z oczekiwaniami wydawcy (raport nie wspomina nic na ten temat).

Zresztą Ubisoft przyznaje, że dobre wyniki finansowe to głównie zasługa serii Tom Clancy's Rainbow Six i Assassin's Creed. To dzięki nim firma odnotowała 33,5-procentowy wzrost przychodów netto – do 2,3 miliarda euro – oraz zwiększyła liczbę aktywnych użytkowników o 4% (do 138 milionów unikalnych kont).

AI i dominacja w otwartych światach

Co więcej, Ubisoft chce „odzyskać pozycję lidera na rynku gier z otwartym światem”. Prezes Yves Guillemot stwierdził wręcz, że spółka już jest na drodze do tego celu i zamierza przyciągnąć nowych graczy, nie tylko dzięki swoim flagowym markom oraz nadchodzącemu Star Wars: Outlaws, ale też tytułom wieloosobowym oraz mobilnym.

Skądinąd wiemy, że Francuzi chcą też nieco odświeżyć, co tu kryć, skostniałą formułę swoich gier. Tak choćby zaprezentowane wczoraj AC: Shadows nie będzie już zalewać mapy ogromną liczbą znaczników, a zabawę urozmaicą m.in. systemy pór roku oraz pogody.

Nikogo chyba też nie zaskoczy, że Ubisoft wierzy w przyszłość wykorzystania AI przy tworzeniu gier. W marcu wydawca zaprezentował tzw. NeoNPC z „duszą” (choć gracze mieli na ten temat nieco inne zdanie).

W rozmowie z inwestorami Guillemot potwierdził, że w ramach spółki działają dwie grupy pracujące nad sztuczną inteligencją. Pierwsza zajmuje się „różnymi zadaniami” (marketingiem, kwestiami prawnymi, automatyzacją i poprawą wydajności), a druga bada, jak można wykorzystać AI do „poprawienia gier, by były bardziej żywe”.

… [druga grupa pracuje nad tym – przyp. red] w jaki sposób możemy poprawić jakość naszych gier, czyniąc je bardziej żywymi. Na ostatniej konferencji zaprezentowaliśmy nową postać niezależną. Została ona dobrze przyjęta i pokazała, co będziemy w stanie zrobić w naszych grach, aby uczynić je bardziej żywymi i bogatszymi. Mam więc spore oczekiwania co do sztucznej inteligencji w naszych grach, aby uczynić je bardziej interesującymi i aby ludzie naprawdę otrzymywali spersonalizowane wrażenia.

Zapewne nie zobaczymy efektów tych prac w najbliższych produkcjach Ubisoftu. Star Wars: Outlaws zadebiutuje 30 sierpnia, a AC: Shadows ukaże się 15 listopada.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej