8. Gry Strategiczne
Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl
Strona 8. Najpopularniejsze gry z gatunku strategiczne.
Gry strategiczne. Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Wyszukaj gatunek/tematykę gry ?
Przeszukaj Encyklopedię po gatunkach i tagach. Każda gra ma jeden główny gatunek: Akcji, Bijatyki, Logiczne, Przygodowe, RPG, Sportowe, Strategiczne, Symulacje, Towarzyskie, Wyścigi, Zręcznościowe. Możesz wyszukać wiele tagów oraz wybrać gry na konkretne plaftormy i szeregować wyniki według ocen lub daty wydania.
Last Train Home
Strategiczne 28 listopada 2023
Survivalowa strategia czasu rzeczywistego, która przenosi nas w realia wojny domowej w Rosji (1917-1922). W Last Train Home gracz kieruje poczynaniami żołnierzy Legionu Czechosłowackiego, którzy usiłują powrócić do ojczyzny.
Factorio
Strategiczne 14 sierpnia 2020
Niezależna strategia ekonomiczna, w której zajmujemy się rozbudową i zarządzaniem fabryką na niebezpiecznej obcej planecie. Factorio oferuje złożony system zależności, gdyż fabryka to nie tylko same budynki, ale także ich wyposażenie, uzbrojenie oraz system transportowy.
Anno 1602: Tworzenie Nowego Świata
Strategiczne 26 listopada 1998
Odpływasz z zaludnionego kontynetntu aby odkryć nowe lądy i zostać pionierem kolonizacji. Zasiedlając archipelagi wysp musisz rozbudować kolonie i obronić się przed nowym zagrożeniem.
Twierdza 3
Strategiczne 25 października 2011
Trzecia odsłona bestsellerowej serii strategicznej, zapoczątkowanej w 2001 roku. Po cechujących poprzednie tytuły cyklu eksperymentach w zakresie mechaniki, tym razem twórcy ze studia Firefly zdecydowali się na powrót do korzeni. Zadaniem gracza jest więc rozbudowa średniowiecznej osady wraz z tytułową twierdzą i systemem fortyfikacji, zapewniającym bezpieczeństwo mieszkańców. Wzorem części pierwszej rozgrywkę podzielono na część ekonomiczną oraz militarną.
Heroes of Might and Magic V: Kuźnia Przeznaczenia
Strategiczne 14 listopada 2006
Pierwszy oficjalny dodatek do gry Heroes of Might and Magic V, opracowany przez rosyjskie studio Nival Interactive. Najważniejszą z nowości rozszerzenia zatytułowanego Kuźnia Przeznaczenia (ang. Hammers of Fate) jest nowa rasa krasnoludów, która aktywnie włącza się w konflikt targający światem Ashan. Wnosi ona do rozgrywki nie tylko swoje legendarne zdolności bojowe, ale także bogaty zestaw całkiem nowych zaklęć.
Blitzkrieg
Strategiczne 13 maja 2003
Rozbudowana strategia czasu rzeczywistego, w której bierzemy udział w bitwach z II wojny światowej. Twórcy przygotowali trzy kampanie zawierające w sumie 21 misji oraz ponad 15 typów jednostek. Rozgrywka przypomina serię Sudden Strike. Produkcja zawiera także tryb multiplayer oraz generator map.
Company of Heroes: Kompania braci
Strategiczne 11 września 2006
Strategia czasu rzeczywistego osadzona w realiach II wojny światowej. Tytuł został opracowany przez kanadyjskie studio Relic Entertainment - znane m.in. z serii Homeworld i Warhammer 40,000: Dawn of War. Edycja mobilna została przygotowana przez studio Feral Interactive. Akcja gry koncentruje się na działaniach armii amerykańskiej w zachodniej części Europy i rozpoczyna od legendarnego desantu powietrzno-morskiego w Normandii.
Warhammer 40,000: Dawn of War - Soulstorm
Strategiczne 4 marca 2008
Kolejne samodzielne rozszerzenie do wydanej w 2004 roku strategii czasu rzeczywistego Warhammer 40,000: Dawn of War. Dodatek zatytułowany Soulstorm oferuje graczom tylko jedną nową kampanię fabularną, jednak obejmuje ona zasięgiem cały system gwiezdny Kaurva, z czterema planetami i trzema księżycami. Na tym właśnie terenie dochodzi do konfliktu pomiędzy dziewięcioma frakcjami, pragnącymi zbadać występującą tu tytułową anomalię (w polskiej wersji gry zwaną Burzą Spaczni).
Transport Fever
Strategiczne 8 listopada 2016
Strategia ekonomiczna szwajcarskiego studia Urban Games, będąca kontynuacją wydanej w 2014 roku gry Train Fever. W odróżnieniu od poprzedniej produkcji dewelopera, koncentrującej się wyłącznie na infrastrukturze drogowej i kolejowej, tym razem autorzy sięgnęli po kolejne środki transportu, takie jak statki i samoloty.
World in Conflict
Strategiczne 18 września 2007
Osadzona w alternatywnej rzeczywistości XX wieku strategia czasu rzeczywistego, opracowana przez twórców serii Ground Control, szwedzkie studio Massive Entertainment. W grze bierzemy udział w globalnym konflikcie zbrojnym, w którym naprzeciw siebie stają siły kapitalistycznego Zachodu oraz ZSRR, który zgodnie z wizją twórców wcale nie uległ rozpadowi. Główny cel rozgrywki stanowi przejmowanie kontroli nad kluczowymi punktami na polu bitwy, pozwalającymi przeciwnikom na ściąganie posiłków.
Planet Coaster: Console Edition
Strategiczne 17 listopada 2016
Strategia ekonomiczna studia Frontier Developments, twórców serii RollerCoaster Tycoon, w której budujemy i zarządzamy parkiem rozrywki. W Planet Coaster gracz sam może wybrać motyw przewodni swojego parku, ale główną atrakcją są kolejki górskie. Możemy je dowolnie kształtować – wybierać liczbę zakrętów, wysokość kolejki itd., a następnie oglądać je w widoku 3D i wprowadzać ewentualne modyfikacje. Ważnym elementem jest zarządzanie finansami.
Victoria 3: Sphere of Influence
Strategiczne 24 czerwca 2024
Drugi duży dodatek do gry typu grand strategy firmy Paradox Interactive z 2022 roku. W Victoria 3: Sphere of Influence budujemy własną strefę wpływów, w ramach której sprzymierzone z nami państwa realizują wspólne cele ekonomiczne lub ideologiczne.
Homeworld 2
Strategiczne 16 września 2003
Kontynuacja przełomowej gry studia Relic Entertainment z 1999 roku, która przeniosła popularny gatunek strategii czasu rzeczywistego w trzeci wymiar. Akcja Homeworld 2 rozgrywa się 100 lat po wydarzeniach, znanych z jedynki i opisuje desperacką walkę rdzennych mieszkańców planety Hiigary z rasą wojowników Vaygr, która wiele wieków temu doprowadziła do wygnania ich w nieznane rejony kosmosu.
Blockbuster Inc.
Strategiczne 6 czerwca 2024
Gra strategiczno-symulacyjna, w której prowadzimy własne studio filmowe (niczym w The Movies z 2005 r.). W Blockbuster Inc. zarządzamy firmą, zatrudniamy aktorów i innych pracowników, a także bierzemy udział w produkcji filmów, czuwając nad wszystkimi etapami ich powstawania.
Strategic Command WWII: War in the Pacific
Strategiczne 25 czerwca 2024
Rozbudowana strategia turowa, która pozwala wziąć udział w działaniach na Pacyfiku podczas II wojny światowej. Strategic Command WWII: War in the Pacific należy do serii rozwijanej od 2002 roku, a wydaniem gry zajęła się wyspecjalizowana w gatunku firma Slitherine.
Commandos 3: Kierunek Berlin
Strategiczne 15 października 2003
Trzecia odsłona rozwijanego przez hiszpańskie Pyro Studios cyklu taktycznych strategii w realiach II wojny światowej. W grze Commandos 3: Kierunek Berlin stajemy ponownie na czele znanego z pierwszej części serii, sześcioosobowego oddziału żołnierzy o odmiennych umiejętnościach. Na wykonanie czeka zaś 20 zróżnicowanych misji, podzielonych na cztery minikampanie: Londyn, Normandia, Francja i Niemcy oraz Stalingrad.
Gary Grigsby's War in the East 2
Strategiczne 25 marca 2021
Rozbudowana strategia turowa, która zabiera nas na front wschodni II wojny światowej. W Gary Grigsby's War in the East 2 na sprawdzenie czekają trzy rozbudowane kampanie oraz siedem mniejszych scenariuszy.
Age of Empires III: Definitive Edition
Strategiczne 15 października 2020
Odświeżona i poprawiona wersja Age of Empires III. Age of Empires III: Definitive Edition jest dziełem studia Forgotten Empires, odpowiedzialnego za remastery pierwszej i drugiej części serii. Zmiany objęły przede wszystkim oprawę graficzną i interfejs.
The Settlers III
Strategiczne 13 października 1998
Trzecia odsłona serii The Settlers wyprodukowana i wydana przez firmę Blue Byte Software. Gra, choć zaliczana jest do gatunku strategii czasu rzeczywistego (RTS), odznacza się bardzo rozbudowanym aspektem ekonomicznym.
The Settlers II
Strategiczne 15 lutego 1996
The Settlers II jest drugą odsłoną serii uznawanej za klasykę gatunku strategii czasu rzeczywistego (RTS). Gracz kieruje poczynaniami grupki osadników, która na nowo odkrytym lądzie próbuje zbudować kolonię. Deweloperzy ze studia Blue Byte Software przygotowali wciągającą kampanię trybu jednoosobowego, na którą składa się 10 misji, oraz w pełni funkcjonalny, sieciowy multiplayer.
Foundation
Strategiczne 2024 (wczesny dostęp od 1 lutego 2019)
Foundation to strategia ekonomiczna w stylu serii The Settlers. Podczas zabawy przenosimy się do średniowiecza i stajemy przed zadaniem zbudowania potężnego, dobrze prosperującego miasta. Co ciekawe, gramy na mapie pozbawionej siatki.
SpellForce 3 Reforced
Strategiczne 7 grudnia 2017
Trzecia odsłona zapoczątkowanej w 2003 roku serii gier fantasy, łączącej cechy strategii RTS z elementami RPG. Za powstanie gry odpowiada założone przez wydawcę cyklu studio Grimlore Games, w skład którego weszli m.in. twórcy dwóch pierwszych odsłon tytułu. Pod względem fabularnym gra stanowi swoisty prequel całej serii, a jej akcja toczy się w czasach, gdy fantastyczne uniwersum gry stanowiło jeszcze spójny, ogromny kontynent.
Dune II: Battle for Arrakis
Strategiczne 1 grudnia 1992
Dune 2: The Building of a Dynasty to opracowana przez studio deweloperskie Westwood gra komputerowa, która zapoczątkowała gatunek strategii czasu rzeczywistego. Fabuła tytułu oparta została na motywach bestselerowej powieści Franka Herberta „Diuna”. Gracz wciela się w przywódcę jednego z Wysokich Rodów i staje do walki o Przyprawę, niezwykle cenną substancję wydobywaną na pustynnej planecie Arrakis.
Kozacy: Europejskie Boje
Strategiczne 30 listopada 2000
Strategia czasu rzeczywistego stworzona przez ukraińskie studio GSC Game World. Kozacy: Europejskie Boje to gra osadzona w okresie od XVI do XVIII wieku, kiedy takie państwa jak Anglia, Francja, Hiszpania, Portugalia, Saksonia, Prusy, Rosja, Wenecja, Austria, Turcja i Rzeczpospolita Obojga Narodów były potęgami mogącymi wpływać na los całej Europy. Produkcja pozwala poprowadzić jedną z 16 grywalnych nacji, z których każda posiada indywidualne cechy, jednostki, wynalazki, architekturę itd.